Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-5 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
SYSTEM OŚWIATOWY GMINY WIELOWIEŚ
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne własne i zlecone, we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Do jednych z najważniejszych zadań publicznych o znaczeniu lokalnym realizowanych przez Gminę należy zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, a więc zadania oświatowe. Polityka oświatowa to działalność społeczna, której celem jest określenie generalnych założeń, celów, idei, funkcji, zasad oraz struktur postępowania, niezbędnych do zaspokojenia aktualnych i przyszłych potrzeb społeczeństwa w dziedzinie oświaty.
W roku szkolnym 2021/2022 Gmina Wielowieś prowadziła 2 przedszkola publiczne oraz 2 szkoły podstawowe w podziale na:
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wielowsi, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II oraz Przedszkole Publiczne,
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Świbiu, w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa im. Literatów Dziecięcych oraz Przedszkole Publiczne.
Struktura szkół i przedszkoli
115
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem
71
Liczba zatrudnionych nauczycieli
44
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego:
nauczyciele początkujący - 12 os.,
nauczyciele mianowani - 9 os.,
nauczyciele dyplomowani - 50 os.
Baza lokalowa
Dowożenie uczniów
W roku szkolnym 2021/2022 łączny koszt dowozu uczniów do szkół wyniósł 121.429,99 zł, w tym:
25.932,00 ZSP Wielowieś (IX-XII 2021),
25.220,00 ZSP Świbie (I-VIII 2022),
45.057,99 ZSP Wielowieś (IX-XII 2021),
25.220,00 ZSP Świbie (I-VIII 2022).
Stypendia i zasiłki szkolne
W ramach programu pomocy socjalnej dla uczniów – Stypendia szkolne i zasiłki szkolne - złożono 1 wniosek i z tego tytułu zostało wypłacone należne stypendium szkolne, w łącznej kwocie 483,70 zł, w tym w ramach dotacji 386,96 zł, pozostała część w kwocie 96,74 zł to środki własne gminy.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Świbiu i Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wielowsi
Realizowały w okresie 17.08.2020 r. – 29.07.2022 r. projekt pn. „Rozwój przez edukację w gminie Wielowieś” w ramach poddziałania 11.1.4 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Całkowita wartość projektu wyniosła 236.895,00 zł (w tym wartość dofinansowania z UE: 213.205,50 zł).
Celem projektu było podniesienie efektywności i atrakcyjności oferty edukacyjnej świadczonej w Szkole Podstawowej w Świbiu oraz Szkole Podstawowej w Wielowsi w obszarze rozwijania wśród uczniów kompetencji kluczowych, pokonywania niepowodzeń szkolnych, odpowiedniego zaplanowania ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz rozwijania kompetencji zawodowych wśród nauczycieli.
W ramach projektu zorganizowano dla uczniów zajęcia: dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne, oparte na metodzie eksperymentu i z zastosowaniem TIK. Dzięki prowadzonym zajęciom rozwinięto kluczowe kompetencje u 203 uczniów, w 2 szkołach doposażono pracownie w sprzęty w ramach technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz 13 nauczycieli objętych projektem nabyło nowe kwalifikacje i kompetencje.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Świbiu
W szkole realizowano projekt MEiN „Laboratoria przyszłości”. W ramach projektu szkoła otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 62.000,00 zł na zakup wyposażenia technicznego, potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Zakupiono m. in.:
drukarka 3D wraz z akcesoriami,
laptop do obsługi drukarki,
lutownica,
statyw do aparatu i kamery z akcesoriami,
aparat fotograficzny,
lampa ze statywem,
mikrofony, mikser, kolumny,
robot Photon –pakiet,
maszyny do szycia,
meble kuchenne wraz z wyposażeniem.
W szkole realizowany był program finansowy ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach - „Zielona Pracownia”. W roku szkolnym 2021/2022 wydatkowano kwotę 40.000,00 zł na zakup pomocy dydaktycznych do nauki chemii, fizyki i biologii. Oprócz pomocy dydaktycznych zakupiono stoliki, krzesła i meble.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wielowsi
W ramach rządowego programu ,,Laboratoria przyszłości” szkoła uzyskała wsparcie finansowe w kwocie 96.900,00 zł na zakup nowoczesnych narzędzi i pomocy dydaktycznych potrzebnych w kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji kreatywnych oraz technicznych wśród uczniów.
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wielowsi wzięli udział w przedsięwzięciu Ministra Edukacji i Nauki pn. ,,Poznaj Polskę". Ze środków ministerialnych pozyskano kwotę w wysokości 13.700,00 zł na organizację wycieczki do Krakowa oraz Wrocławia. Najważniejsze zabytki miast zostały zwiedzone przez 95 uczniów.
Publiczne Przedszkole w Wielowsi realizowało w okresie 02.01.2021 r. – 30.12.2021 r. projekt pn. ,,Rozwój Edukacji Przedszkolnej w Wielowsi’’ w ramach Poddziałania 11.1.3 Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Całkowita wartość projektu wyniosła 125.987,50 zł (w tym wartość dofinansowania z UE: 107.089,37 zł).
Projekt zakładał zapewnienie wysokiej jakości kształcenia przedszkolnego w Gminie Wielowieś poprzez wyrównanie szans edukacyjnych m.in. 90 dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, dzięki realizacji zajęć dodatkowych i doposażeniu przedszkola w materiały dydaktyczne, podniesienie kwalifikacji przez 4 nauczycieli.
Wdrożenie projektu podniosło poziom edukacji przedszkolnej poprzez zorganizowanie zajęć logopedycznych i terapii pedagogicznej oraz wdrożenie nowoczesnych metod pracy, zakupu sprzętu ICT, wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne. W ramach projektu doposażony został również plac zbaw w sprzęt przeznaczony dla najmłodszych przedszkolaków.
Nadzór pedagogiczny nad placówkami oświatowymi sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach, a na terenie Powiatu Gliwickiego Delegatura Kuratorium w Gliwicach.
Organ prowadzący, Gmina Wielowieś, która zarządza placówkami oświatowymi na swoim terytorium zgodnie z Ustawą o samorządzie terytorialnym, Ustawą Prawo oświatowe oraz innymi ustawami i przepisami wykonawczymi.
Zespół Obsługi Placówek w Wielowsi działa w ramach ustanowionego dla niego Statutu, koordynuje działania publicznych placówek oświatowych, zapewnia im obsługę finansowo-księgową.
Dyrektorzy placówek oświatowych w rozumieniu Kodeksu Pracy są kierownikami zakładu pracy jakim są przedszkola i szkoły, to znaczy, że ponoszą pełną jednoosobową odpowiedzialność za zarządzanie tą placówką. Przygotowują projekty planu budżetowego placówki na dany rok. Są jedynymi dysponentami i realizatorami budżetu uchwalonego przez Radę Gminy dla tej placówki, odpowiadają za jego poprawną i zgodną z ofertą edukacyjną realizację.
Dyrektor dba o prawidłowy, zgodny z potrzebami placówki dobór i rozwój, doskonalenie kadry pedagogicznej, administracji i obsługi. Za priorytet w doskonaleniu nauczycieli uznać należy:
uzyskiwanie kwalifikacji do nauczania drugiego przedmiotu,
uzyskiwanie uprawnień i certyfikatów w zakresie prowadzenia zajęć profilaktycznych, umiejętności mediacji i rozwiązywania problemów wychowawczych,
poznawanie i propagowanie technik skutecznego nauczania i uczenia się,
wdrażanie technik informacyjnych i informatycznych w nauczaniu i uczeniu się,
kształcenie i dokształcanie w zakresie uzyskiwania uprawnień instruktorskich do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych.
Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i samorządem uczniowskim, tworzy i realizuje indywidualną dla danej placówki ofertę oświatową.
Dyrektor odpowiada za stan techniczny placówki oraz za właściwe i zgodne z potrzebami jej wyposażenie.